0

روانشناسی ارتباط موثر با دیگران

60 بازدید

مهارت ارتباط موثر با دیگران یکی از مهمترین نیازهای هر انسانی است که در عصر حاضر برای ارضای نیازهایش به ان نیاز دارد. ما انسان ها زمان زیادی را برای از زندگی مان با ارتباط سپری می شود ولی متاسفانه خیلی از افراد این مهارت را ندارند که بصورت موثر با دیگران ارتباط برقرار کنند و به همین جهت در تعاملات خود به ناسازگاری و تعارض های غیرقابل حل می رسند. بعضی از افراد هم اصلا توانایی برقراری ارتباط و ارتباط موثر را ندارند و به همین دلیل تنها و گوشه گیر می شوند و همین موضوع باعث مشکلاتی نظیر افسردگی و اضطراب می شود.

اگر در این زمینه مشکل دارید می توانید مقاله روانشناسی ارتباط موثر با دیگران را از گروه آموزشی صیقل دنبال کنید تا به این مهارت دست پیدا نید.

ارتباط موثر با دیگران چیست؟

وقتی در مورد ارتباط صحبت می کنیم یعنی اطلاعات، ایده‌ها، افکار، احساسات و … ر ا از  طریق کلمات، صداها، علائم یا رفتارها بیان کنیم. در اربتاط پیام فقط منتقل می شود ولی در ارتباط موثر باید به شکلی پیام را منتقل کنیم که طرف متوجه حرف ما شود و احساس ما را در کلمات متوجه شود. پس هم نیاز است من خوب کلمات را بیان کنم و واضح پیام خود را انتقال دهم و هم نیاز است طرف مقابل بصورت فعالانه گوش دهد که احساس کلمات را درک کند.

پس ارتباط موثر با دیگران یعنی چیزی فراتر از تبادل اطلاعات و در مورد درک احساسات و اهداف موجود در اطلاعات است. به این ترتیب در ارتباط موثر علاوه بر اینکه پیامی را به طور واضح منتقل می­‌کنید، باید به گونه ای گوش فرا دهید که معنای کامل گفته ها را بدست آورید و باعث شوید شخص مقابل احساس شنیده شدن و درک شدن کند.

چرا ارتباط موثر با دیگران مهم است؟

چرا ارتباط موثر با دیگران مهم است؟

  1. ارضا نیازهای اساسی

ما با دیگران ارتباط موثر برقرار می کنیم تا نیازهای اساسی مان را ارضا کنیم. یکی از از این نیازها تعاملات اجتماعی است که دوست داشتن و دوست داشته شدن از مهمترین آنهاست. و از این طریق انسان ها احساس ارزشمند بودن می کنند.

  1. سهولت در انجام کارها

شاید افرادی را دیده باشید که روابط قوی دارند،این گونه افراد کارهایی که دارند به سرعت و به آسانی پیش میرود و خیلی راحت به اهدافشان میرسند.این افراد گاهی با یک تلفن ساده،کاری را حل میکنند که برای فردی که دارای روابط قوی نیست،این کار شاید روزها طول بکشد.

  1. درک کردن متقابل و تعارض کمتر

ما انسان ها زمانی می توانیم همدیگر را درک کنیم که روابط عمیق و موثری را با هم داشته باشیم. این درک کردن در سطوح مختلف روابط باعث کم شدن تعارضات در رواب می شود.

  1. داشتن احساس شادی بیشتر

انسان ها زمانی که احساسات خود به راحتی در میان می گذارند و شنیده می شوند احساس شادی بیشتری بهشون دست داده می شود و این تعاملات باعث لذت و سرخوشی افراد می شود.

  1. تبادل تجربه

می گویند تجربه پدر علم است و همانطور که می دانیم سالها باید بگذرد که در یک حوزه تجاربی را کسب کنیم. در ارتباط موثر با دیگران است که افراد تجربه های ناب خود را با ما در میان میگذارن و از این طریق می توانیم هضم تجربه کنیم. ما با داشتن ارتباطات قوی میتوانیم از تجربیات و اطلاعات افراد در هر زمینه استفاده کنیم و نیاز به این نخواهیم داشت که هر موضوعی را خودمان دوباره تجربه کنیم.

چطور با دیگران ارتباط موثر برقرار کنیم؟

برای ارتباط موثر با دیگران نیاز است یک سری تکنیک و اصول را رعایت کنیم:

  1. خوب گوش بدهیم

خوب گوش دادن یعنی بد گوش دادن داریم و این یعنی وقتی که طرف مقابل حرف می زند و تو گوشی دستته و با یه چیز دیگه ای ور میری. یا حین حرف زدن به طرف مقابل توجه نمی کنی و همین باعث میشه که حس کلام طرف مقابل را درک نکنی و وقتی حس کلام را درک نکنی یعنی پیام را متوجه نشده ای و همین باعث می شود ارتباط موثر شکل نگیرد.

  1. مهارت ارتباط غیر کلامی خود را بهبود ببخشید

بیشتر آنچه که در یک ارتباط به دیگری منتقل می‌شود از طریق زبان بدن صورت می‌گیرد. در حقیقت مواردی نظیر نحوه برقراری ارتباط چشمی، لحن صدا و ژست‌های بدنی تا حد زیادی کیفیت ارتباط را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای اینکه در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران موفق‌تر عمل کنید از این پس به زبان بدن افرادی که ارتباطات مناسبی دارند بیشتر دقت کنید و سعی کنید آن‌ها را تمرین کنید.

  1. درک احساسات دیگران

یکی از بهترین روشها برای درک احساسات دیگران، تقویت هوش هیجانی خودمان است. هوش هیجانی بالا باعث ارتباط موثر با دیگران می شود. هوش هیجانی یعنی حس های خودم و دیگران را تشخیص بدهم. و یکی از بهترین روشها اینست که با دیگران صمیمی شویم.

  1. درست و به جا سؤال بپرسید.

سؤال پرسیدن یکی از ابزارهای اصلی در برقراری ارتباط موثر با دیگران می باشد. در واقع سؤال پرسیدن به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید آیا پیام‌های فرد مقابل را به درستی دریافت کرده‌اید یا خیر. هم‌چنین این ابزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید. سوال پرسیدن یعنی من به حرفهای شما گوش دادم و به شما توجه ویژه ای داشته ام.

  1. پیش داوری و قضاوت ممنوع

اگر می خواهید با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید خواهشا تز الکی ندهید . که اگه من بودم فلان می کردم! چرا فلان کارو نکردی! توچرا اون لحظه اینقدر خنگ بودی..!

این موارد و مواردی از این دست فقط باعث می شود که که ارتباط با طرف مقابل را از دس بدهید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://seyqal.com/?p=2018
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد روانشناسی ارتباط موثر با دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

به کمک نیاز دارید؟ ما آنلاینیم