0

شش نشانه یک رابطه سمی

130 بازدید

آیا میدانید رابطه سمی یعنی چی؟

آیا می دانید اصطلاح رابطه سمی از کجا امده است؟

از کجا باید تشخیص بدهیم که رابطه مون سمی است یا نه؟

چرا در رابطه سمی میمانیم ؟!

رابطه سمی چگونه درمان می شود؟

چگونه از رابطه سمی بیرون بیاییم؟

من رضا همتی از گروه اموزشی صیقل، می خواهم در یک مقاله آموزشی به شش نشانه یک رابطه سمی ( رابطه سمی به انگلیسی toxic relationship)  بپردازم و بهتون خواهم گفت چطور روابطه تان را واکسینه کنید .

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که در یک رابطه سمی گیر کرده اید و می خواهید خود را خلاص کنید و یا اینکه خودتان سمی هستید و با این کار رابطه تان را تحت تاثیر قرار داده اید و می خواهید رفتار خود را تغییر دهید این مقاله می تواند به شما کمک کند.

در این مقاله ابتدا خواهیم گفت که اصطلاح روابط سمی از کجا نشات گرفته شده است. در ادامه در مورد اهمیت شناسایی روابط سمی صحبت میکنیم. بعد از آن شش نشانه یک رابطه سمی بررسی می شود و در انتها به شما می گوییم چطور از یک رابطه سمی رهایی پیدا کنید تا خلاص شوید.

رابطه سمی چیست؟

رابطه سمی چیست؟

لیلیان گلاس (Lillian Glass) متخصص گفتاردرمانى، مشاور روابط بین‌فردى و رفتاردرمانگر برای اولین بار تمام تجربیات خود را در کتابی به نام آدم‌ های سمی، (چگونه نقش افراد سمی را در زندگی‌تان شناسایی، کنترل و خنثی کنید ) منتشر کرد که با استقبال مواجه شد. و این اصطلاح روابط سمی از ایده همین کتاب گرفته شده است.

تعریف رابطه سمی:

لیلیان گلاس رابطه سمی را به این شکل تعریف می کند که :

افراد در آن رابطه همدیگر را حمایت نمی کنند و به دنبال ضعیف کردن همدیگر هستند.

در تعریف دیگه رابطه سمی اینجور بیان می شود:

رابطه سمی چیست؟ یک رابطه سمی، رابطه ای است که باعث می شود احساس حمایت، سوء تفاهم، تحقیر یا حمله کنید. در سطح ابتدایی، هر رابطه ای که باعث می شود احساس بدتری داشته باشید تا بهتر، به مرور زمان سمی می شود. روابط سمی تقریباً در هر زمینه ای وجود دارد، از زمین بازی گرفته تا اتاق هیئت مدیره تا اتاق خواب

چرا شناسایی یک رابطه سمی مهم است؟

آدم های سمی لزوما همیشه ادمهای عجیب و غریبی نیستند. آنها ممکن است خود ما باشیم، ممکن است همسر و شریک عاطفی ما باشد و یا ممکن است در میان خانواده و دوستان و همکاران ما حضور داشته باشد.

این ادم سمی وقتی میخواهد رابطه ای را شکل دهد معمولا یک سری رفتار از خود نشان می دهد که

که باعث می شود رابطه سرد و خراب شود.

با این حال، اگر روابطی باعث ناراحتی شما شود ممکن است درگیر روابط سمی باشید. گاهی اوقات، زوجین ممکن است در روابط سمی باشند و ندانند که روابط ناسالمی میان آن ها ایجاد شده است. شناسایی و تشخیص چنین روابطی آسان نیست. زیرا اکثر زوجین گاه و بیگاه لحظات عاشقانه و مثبتی دارند و این امر می تواند گمراه کننده باشد. رابطه سمی می تواند از نظر احساسی خسته کننده باشد و بنابراین، بسیار مهم است که علائم و نشانه های آن را بشناسید و در صورت بروز علائم اقدامات لازم را انجام دهید. این مقاله را بخوانید تا از نشانه های روابط سمی و آنچه را که می توانید در این روابط انجام دهید آگاه شوید.

تشخیص رابطه سمی  و علائم آن

تشخیص رابطه سمی  و علائم آن

  1. سرزنش شریک عاطفی، پارتنر و یا همسرتون بخاطر مشکلات و اشتباهات گذشته. احساس گناه و احساس اشتباهی بودن به طرف مقابل

وقتی یکی را انتخاب می کنید یعنی آن شخص را با تمام گذذشته ای که داشته است انتخاب کرده اید و باید بپذیرید.

این به این معنا نیست که از کارهای شریک عاطفی، پارتنر و یا همسرتون ناراحت یا عصبانی نشوید. بهرحال ما انسان ها با همین احساسات و بروز درست و به موقع احساسات در یک رابطه ای زنده هستیم. ولی باید بدانیم که ما همان آدم را با همان ویژگی ها انتخاب کرده ایم.

  1. ابراز خشم بصورت منفعلانه

دو نفری که با هم یک ارتباطی را شکل می دهند دارای دو فرهنگ متفاوت، دو خانواده متفاوت، دو مدل تربیت متفاوت هستند. به همین دلیل نگرش ها و طرز فکرهای متفاوتی را نسبت به هم و نسبت به موضوعات مختلف دارند.

به همین جهت ارتباط این دو نفر قاعدتا با چالش ها و تعارض هایی همراه خواهد بود که بدیهی است و اشکالی هم ندارد.

مشکل از آنجایی نشات می گیرد که پس از تعارض و چالش در رابطه، افراد حس هایشان را نسبت بهم مخفی و سکوت می کنند. این سکوت معمولا از روی دوست داشتن و یا از روی عدم مهارت ابراز می باشد که همین موضوع باعث می شود رابطه خراب شود.

دعوای یک زوج را در نظر بگیرید . فرض کنید یکی از طرفین ناراحت شده است ولی این حس نارحتی را ببیان نمی کند با این پیش فرض که طرف مقابل باید متوجه شود و این موضوع رو درک کند. این دیالوگ را همه شنیده ایم: “خب خودش نمی فهمه من چمه!؟”

این موضوع در خانوما بیشتر دیده می شود. مثلا یه شب بخیر ساده می گویند تا عیار طرف مقابل رو بسنجند. این شب بخیر ساده یعنی فلانی از چیزی یا ازتو دلخورم☹

ولی فلانی هم تو باغ نیست و موضوع رو متوجه نمی شود.

به چنین رفتاری ابراز خشم بصورت منفعلانه گفته ی شود. خانوم ها خیلی مایل هستند که طرف مقابل شون این بیت از سعدی رو درک کند و بتواند آن را اجرا کند:

چه خوش است راز گفتن به حریف نکته سنجی              که سخن نگفته باشی به سخن رسیده باشد.

زمانی که شما یک چیزی را نمی گویید تا طرف مقابل بفهمد و منتظرید تا در آن رابطه باشما صحبت کند یعنی احساس ناامنی دارید و یا دوست دارید شما را کشف کند.

  1. گروه کشی در رابطه و تهدید به پایان دادن رابطه

طبیعی است که در یک رابطه دو طرف به مشکل و تعارض در رابطه برسند. بهرحال همزمانی که که یکی را دوست داریم ممکن است از یک سری از ویژگی رفتاری طرف مقابل خوشمان نیاید و عصبی شویم. ماها بای بلد باشیم که احساسات منفی را با طرف مقابل مان به اشتراک بگذاریم.

مثلا اگر شریک عاطفی و همسرتون نسبت به شما بی توجه است همین را باید ابراز کنید تا تا طرف مقابل نسبت به رفتار خود آگاه شود چون خیلی از افراد از رفتارها و ویگژی منفی شخصیتی  خود در رابطه آگاهی ندارند.

رابطه سمی اینجوری است که بجای جمله ” تو در یک ماه اخیر داری به من بی توجهی میکنی ” می گوید:

من نمی تونم تو رابطه ای بمانم که در آن رابطه بی توجهی است.

یا وقتی می خواهیم به طرف مقابل تذکر بدهیم بجای اینکه بگوییم فلانی تو در سه ماه اخیر رفتارت عوض شده است می گوییم که همیشه اینجور بودی.

بعضیا با این قید همیشه دنبال گرو کشی هستند یعنی یک بار استفاده کرده است و طرف مقابل هم آمده و براش جبرا کرده است. فکر میکند اگر من از این واژه همیشه استفاده کنم دیگه برا همیشه سرویس می گیرم.

  1. عدم پذیرش مسئولیت احساسات شخصی

این طبیعی است که ما تو روابط عاطفی مون، یک سری انتظارات رو از طرف مقابل داشته باشیم. مثلا بهم کمک کنه، ازم حمایت کنه

ولی بعضیا یادشون می رود که این احساسات منفی و حال بدشون، مال خودشونه و باید مسئولیت کامل آن را بپذیرند.

فرض کنید پسر با خانواده اش بیرون می رود و دختر احساس حسادتش گل کرده است. الان این پسر باید برای این دختر چیکار کند؟!

یا بعضیا می گویند الان که با من وارد رابطه شده ای باید همیشه کنار دست من باشی:/

  1. نمایش عشق با حسادت

درجاتی از حسادت و یا غیرت برای زن و مرد تو روابط شون عادی است ولی تو روابط سمی، این موضوع همیشگی است و طرف مقابل را غل و زنجیر می کنند.

یه دوستی داشتم که از همه نظر کیس هلویی بود. با دختری ازدواج کرد که سطحش خیلی پایین بود.

این دختره اینقدر با محدود کردن دوست ما، اذیتش می کرد که نهایتا کارشون به طلاق کشیده شد.

  1. استفاده از راه حل های مقطعی و موضعی برای حل مشکلات جدی وعمیق رابطه

افراد زمانی که در روابط شون به مشکل می خورند سعی می کنند. با هر روشی، سریعا به حالت پایدار برسند. این روش گاهی می تونه یه کادو باشه، گاهی می تونه یه دعوت به شامی باشه. گاهی از هم فاصله می گیرند. ولی با این حرکت روی مشکل سرپوش می گذارند. تو این شرایط بصوت مقطعی و به ظاهر شاید مشکل به فراموشی سپرده شود ولی زخم هنوز پابرجاست و فردی که شاکی است اون مشکل رو در ذهنش حمل می کند.

حل مشکلات باید بصورت ریشه باشد یعتی باید به آگاهی در مورد اون رفتارم برسم، به این درک برسم که چرا این رفتار را انجام دادم و بعد پذیرش و اگاهی به دنبال رفع و اصلاح رفتارم باشم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://seyqal.com/?p=1924
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد شش نشانه یک رابطه سمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

به کمک نیاز دارید؟ ما آنلاینیم